Peter Bystrup

Peter Bystrup

At træne sindet – del 1

Når vi begynder, at give opmærksomhed til den ikke fysiske del af os selv, opstår der en enorm mulighed for personlig udvikling i vores liv. Sindet er et subjekt og derfor en ikke fysisk del af vores eksistens. At blive bevidst om sindets virke er altafgørende for at skabe vedvarende forandring i livet.

Forestil dig sindet som et vildt dyr som du lige har fået øje på i horisonten af din tilværelse. Dét er så vildt, at dét hopper op og ned og sparker ud i luften. Din opgave er at nærme dig dit sind, bevæge dig tættere og tættere på dét, så dét vænner sig til, at du ønsker kontakt med dét.

I starten vil dét stikke af – præcist som et vildt dyr ville gøre dét. Med den rette tilgang og forståelse har du mulighed for til sidst at tæmme dét og træne dét, så dét parerer ordre og bliver medgørligt, kærligt og blidt. Dét er en opgave, som kræver meget, men som på alle måder samtidig er indsatsen værd.

Dit sind former den primære oplevelse af dit liv, inden dén når ind til dig i centeret af dig selv. Et utrænet sind vil statistisk set sende 70% negativitet ind til din essens / centeret af dig selv. 95% af dét du oplever, sker pr automatik uden du tager stilling til dét, hvor 7 ud af 10 tilfælde altså formes negativt, uden du ligger mærke til dét.

Hvordan trænes sindet?

Første skridt mod at tæmme dét vilde dyr er at skabe bevidsthed omkring, hvad dit sind gør pr automatik. Dette kommer til at foregå i forskellige dele af sindet. Vi starter med, at du bliver bevidst om, at du bestemmer hvilke tanker, som du lader dig følelsesmæssigt involvere i.

Hvert halvandet sekund passerer der en tanke i dit sind. Forestil dig dét som når skyerne blæser forbi solen om sommeren. Da der passerer så mange tanker med så stor hastighed, når du ikke at forholde dig til alle tankerne. Nogle er vanetanker, og andre skabes ud fra dét miljø, som du færdes i.

Uanset hvilken tanke der passerer i din bevidsthed, er dét dig, der bestemmer, om du tager fat i tanken, og lader dig følelsesmæssigt involvere i den, eller om du lader den passerer som en sky, der blæser forbi solen på himlen. Du har altså valget, om du vil acceptere eller afvise dine tanker.

Hvis du blot lader tanken passere i din bevidsthed, får den ingen betydning for din oplevelse af dit liv. Hvis du derimod tager fat i tanken og acceptere den, bliver du følelsesmæssigt involveret i den. Herefter vil du udføre en handling eller få en følelsesmæssig oplevelse svarende til tanken.

Med andre ord kan du lære dig selv at ignorere dine tanker, både når du er alene med dig selv, og når du er sammen med andre.

Eksempler for dybere forståelse:

Når du ser en reklame for fx sodavand, får du muligvis en tanke om, at du har lyst til at drikke sodavand. Hvis du lader dig følelsesmæssigt involvere i tanken (griber el. accepterer tanken), skrider du efterfølgende til handling og køber en sodavand.

Hvis du bliver konfronteret af nogen, får du en muligvis en tanke om, at du vil reagere herpå. Hvis du lader dig følelsesmæssigt involvere i tanken (griber el. accepterer tanken), skrider du efterfølgende til handling og reagerer.

Start med at træne denne del af dit sind, så du bliver i stand til at reagere mindre og generelt bliver mere fri af dit sinds tyranni og lænker om din tilværelse. Dét er ok at du bander mig langt væk, hvis ikke dét lykkes til at starte med, og som med alt andet i relation til sindet kræver dette gentagelse, gentagelse, gentagelse.

Jeg glæder mig til at præsentere dig for andre dele af dit sind som kan trænes i næste indlæg, så dét vilde dyr kan blive fromt og tamt. Tak fordi du læste med og på glad gensyn.

Alt godt fra Peter

Del dette opslag