Peter Bystrup

Peter Bystrup

At træne sindet – del 2

Du er sikkert bevidst om, at hvis du gentager én bevægelse for din krop, så vil den muskel der benyttes hertil udfordres og dermed tvinges til at vokse. Hvis du løbetræner er dét dine benmuskler der vokser, og hvis du løfter vægte er dét dine muskler i overkroppen, der vokser.

For over ti år siden gik dét op for mig, at hvis jeg udfordrede den ikke fysiske del af mig – nærmere bestemt mine mentale muskler (i mit sind), så ville de på præcist samme måde som de fysiske muskler vokse og dermed blive stærkere. Jeg husker denne indsigt og opdagelse fylde hele mig (krop, sind & sjæl) med glæde, forundring og spænding.

Samtidig gik dét op for, at jeg ikke behøvede at tjekke ind i fx et motionscenter eller til en løbetur i skoven, for at få disse mentale muskler til at vokse. Jeg kunne sågar blot stå i køen i supermarkedet og udfordre dem og som konsekvens heraf få dem til at vokse. Tankerne og følelserne om denne indsigt giver mig stadig glæden, forundringen og spændingen i hele mig – jeg håber hos dig ligeså.

Med andre ord kan du træne din mentalitet hele dagen igennem og udvikle dig som menneske, og få en stærk og målrettet psyke som der kan bære dig i dit liv. Dét eneste som dét kræver, er at få implementeret vanen herom og selvfølgelig at lære hvad de mentale muskler er, så du kan blive bevidst om, hvornår, hvordan og på hvilken måde du bruger dem.

Når jeg arbejder med mennesker, har jeg fokus på i alt fem mentale muskler, og disse vil jeg her præsentere dig for, så du kan arbejde videre med dem og få et positivt og konstruktivt liv, som du inderligt fortjener.

Opfattelse:
Dét er dig der bestemmer, hvordan du vælger at opfatte dét som livet præsentere for dig. Indtil du bliver bevidst herom, vil din primære opfattelse af hændelserne i dit liv være et spejl af dig selv. Du oplever ikke verden som den er, du oplever verden, som du selv er. Din opgave er, at træne dit sind til at opfatte og dermed se efter dét positive i enhver hændelse.

Fokus:
Mennesket kan med et utrænet fokus fokusere koncentreret i ca. 2 sek af gangen. Herefter bliver vi distraheret af en ny tanke, der passerer i bevidstheden. Ved at træne dit fokus vælger du bevidst, hvordan du bruger din energi målrettet, positiv og konstruktiv. Når du lærer at fokusere på én ting, lærer du samtidig at kunne fokusere på alting. Du kan fx træne dit fokus ved at lytte og være nærværende i samtaler med mennesker du holder af uden at afbryde eller vente på at afbryde.

Refleksion:
Ein Stein sagde: 20 minutters refleksion om dagen kan ændre et menneskets liv. Ikke nødvendigvis tyve sammenhængende minutter men at denne del af din mentalitet bevidst trænes i løbet af dagen – hver dag. Fx – hvad var godt, hvad var skidt, hvad var for lidt, hvad var for meget, hvad var passende og hvad var upassende. Dét modsatte af at reflektere er at spekulere og spekulationer har aldrig ført noget godt med sig. Vær ærlig og kærlig overfor dig selv i dine refleksioner og sig til dig selv: Jeg er ved at lære dette.

Fantasi:
Din fantasi er en ubegrænset force, der måske trænger til at blive sat i spil på en positiv og konstruktiv måde. De fleste mennesker har erstattet fantasi med logik og bruger fejlagtigt deres fantastiske forestillingsevne, som fantasien er, til at forestille sig alt dét, der kan gå galt i deres liv, i stedet for at kreerer dét liv de inderligt ønsker sig i deres indre i tillid til, at det selvfølgelig er muligt at skabe dét skridt for skridt. Bruger du din fantasi for eller imod dig selv?

Den sidste mentale muskel er den vigtigste. Denne gemmer jeg til næste indlæg, hvor jeg virkelig stiller skarpt på den, så du kan lære at træne og bruge den og gøre den til en absolut medspiller i dit liv.

Tak fordi du læste med og på spændt og glad gensyn på livets vej.

Alt godt med troen på netop dét fra Peter

Del dette opslag